Jakten på treningsgleden

Juhu! Nå har vi endelig fått boka vår, Kom i form – med minst mulig innsats fra trykkeriet! :-) Og den er blitt SÅ fin! En stor takk til det dyktige teamet bak: fotograf Astrid Waller, designer Hanne Løvdal/ Lovedales Studio, stylist Sara Skjold og forlaget vårt, Egmont Publishing!

Fikk vi lyst til å dele et lite utdrag fra boka. Håper det faller i smak! Boka kan nå kjøpes i bokhandelen eller bestilles hjem til postkassa på serie.no

Her er en tekst som vi har kalt “Jakten på treningsgleden”:

En av de aller første kranglene Yngvar og jeg hadde etter at vi ble kjærester handlet om hvorvidt det er gøy å trene eller ikke. For han, som har vært hekta på idrett siden han så sitt første OL med smokk i munnen, var det uforståelig og nærmest provoserende, at jeg kunne si at trening ikke ga meg noe der og da, og at godfølelsen først kom etterpå.

«Er det ikkje herleg?» pleide han å rope ut på slutten av 90-tallet, mens han suste forbi meg opp bakkene, og fikk meg til å surne mer og mer, både mentalt og i beina.

 

Men som med det meste annet, hørte han på meg, og etter hvert forsto han også hva jeg mente. Når man ikke er i form, så er jo ikke trening noe herlig i det hele tatt! Så da han noen år senere ble et kjent treningsfjes, var det blant annet på grunn av uttalelser som at «man må se på trening som en jobb» og at «det er ikke alltid gøy å trene, men det må gjøres likevel». Rimelig langt unna det nærmest religiøse treningsglede-hylekoret som han selv hadde vært en del av noen få år før.

Idéen om at trening må være morsomt og lystbetont, tror jeg faktisk har ødelagt treningsgleden for veldig mange. I likhet med en rekke andre gjøremål i hverdagen, så er ikke trening og fysisk aktivitet nødvendigvis pur lykke og ren nytelse mens det pågår. Det kan selvfølgelig være det – gjennom fantastiske naturopplevelser, mestringsfølelse, progresjon, runners high og energikick. Men i det daglige handler det mest om at man ønsker seg effektene treningen fører med seg etter selve treningen. Fra mer overskudd, bedre søvn og stressmestring til en sterkere kropp og en smalere midje. Og sånn cirka tusen andre fine ting!

Likevel finnes det garantert en eller annen treningsform der ute som passer for deg. Kanskje finnes det så mange som 122 måter å være fysisk aktiv på som du vil komme til å elske om du bare får testet det. Og forhåpentligvis vil du det – en vakker dag! Men vær så snill – ikke bruk all energien din på å finne noe du liker før du er i gang med treningen! Det er nemlig slik at før du kommer i form, så er det meste tungt og slitsomt. Og kjedelig og lite lystbetont. Det blir litt som de første gangene du smakte brokkoli, kaffe eller blåmuggost. Eller øl og vin, for den del! De første gangene du smakte det, var det ikke nødvendigvis det beste du hadde smakt. Du måtte kanskje trene opp smaksløkene dine. Litt om gangen, gjerne i små porsjoner eller sammen med noe annet. Forkle smakene litt, kanskje late litt som, både overfor deg selv og andre, for så, gradvis å venne deg til det, og til slutt kanskje elske det? Eller kanskje du aldri lærte deg å like det? I tilfelle spiser du helt sikkert noe annet fra bordet som du synes er ok i stedet – og det er helt greit. Bare du spiser noe. Og trener noe.

Så blås i treningsgleden i begynnelsen. Fokuser heller på at trening er noe som må til, og som må krysses av på, for at du og hverdagen din skal funke på beste vis. Og bare gjør det.

Og så kan du tro meg eller ei, men du kan faktisk komme i form uten heseblesende, nær døden-opplevelser og endeløse timer i treningsstudioet. Du kan få en sterkere, mykere, sprekere og sunnere kropp bare ved å trene litt. Og vi skal snart vise deg hvordan …

 Stor stas å endelig få boka fra trykkeriet! :-) Foto: Astrid Waller

Stor stas å endelig få boka fra trykkeriet! :-) Foto: Astrid Waller

video Block
Double-click here to add a video by URL or embed code. Learn more