Smarte triks for å få barna til å spise mer grønt

De fleste av oss vet akkurat hvilke grønnsaker ungene våre ikke liker – akkurat nå. Men det verken vi eller ungene selv har peiling på, er alle de grønne vekstene de egentlig liker eller vil like neste uke. Om de bare får smakt på dem noen ganger. Eller de opplever at grønnsakene ser spennende og fristende ut. Eller de ser noen andre, som de kan identifisere seg med, sluke dem rått. Eller smakene er forkledd litt, a la en kaffe latte for oss voksne.

Jeg la i noen knasende sprø rødkålskiver i nistepakken til 6-åringen. Hun kom stolt hjem og sa at de andre ungene nesten hadde slåss om å få smake på dem, og at jeg måtte sende med dobbel porsjon neste gang, slik at det ble nok til henne også. Bønnetacoen vår høster alltid skepsis når vi har småfolk som gjester, men så snart de får smakt på den, elsker de den. Det samme gjelder den moste tomatsausen proppet med ulike grønnsaker og de grove grønnsaksvaflene våre, toppet med allskens godsaker.

Men altså – alle unger er forskjellige. I likhet med oss voksne har barna våre ulike preferanser i matveien, som regel basert på hva de er vant til og erfaringene de har gjort seg rundt ulike typer mat. Noe er kulturbetinget – hva som serveres og forventes at man spiser hjemme og som dermed vurderes som “vanlig og trygg mat for meg”. Vi har hatt barn på besøk som har bedt om fire påfyll med rosa smoothie for så å slenge den ifra seg i avsky når de har fått høre at den er proppet med rødbeter og avokado. Eller unger som spiser alt de får servert når de er på besøk hos oss uten foreldre, men som pirker i maten og nekter å spise når mamma eller pappa er med.

Men stadig flere mener at hva vi liker – og ikke liker – i stor grad avhenger av hva vi mater tarmfloraen vår med. Proppes man av polarbrød, pølser, fiskepinner og pinneis, så vil vi trigges til å foretrekke og søke slike smaker. Kanskje dette forklarer hvorfor vi i snitt må smake 17 ganger på noe vi i utgangspunktet ikke synes er så godt, for å begynne å virkelig like det?

Vi har dessverre ingen bullet proof oppskrift på hvordan du får ungene dine til å elske grønnsaker. Men med tre barn og en rekke småfolk som gjester rundt kjøkkenbordet, har vi gjort oss noen erfaringer om hva som kan funke.

  • Hos oss har vi regelen om at man alltid må smake, men man verken like eller spise opp. (Sistnevnte tar som regel pappa Yngvar seg av – her er det zero waste på mat!)

  • Vi lager aldri egne retter bare for barna – eller for oss voksne for den del. Det som serveres er til alle, alltid.

  • Vi er opptatt av å ikke gi barna for store porsjoner. Hvis man ikke liker maten, blir det veldig demotiverende hvis porsjonen virker uoverkommelig stor.

  • Å ta seg tid til å spise sammen er superviktig! Det er avgjørende for både matgleden og fordøyelsen at vi gjør måltidene så hyggelige og lite stressende som mulig. Det betyr ingen mobiler og at vi alle tar oss tid til å sette oss ned sammen og spise i et rolig tempo. Det er jo rundt bordet at vi får med oss det siste som har skjedd på skolen og i barnehagen, og det er her vi gjør ungene nysgjerrig på, interessert i og villig til å smake ny, næringsrik mat som gjør kroppen sterk og glad.

  • Rått er godt! Vi tar ofte det største serveringsfatet vi har og fyller med grønnsaker (og i blant litt frukt) i staver. Det ser fantastisk vakkert ut og terskelen for å smake på nye ting synker når man kan forsyne seg selv og ta en og en bit. Ofte setter vi fatet klart på bordet før resten av middagen er ferdig – perfekt for å få i ungene ekstra grønt! Restene bruker vi i middagen dager etter – det er genialt med ferdig vaskede grønnsaker som kjapt kan hakkes og ha i en suppe eller utvides til en salat – og null svinn! 

  • Rundt matbordet vårt er det ikke lov å snakke stygt om maten – vi fremhever det vi liker og lat være å kommentere det om det er noe som ikke smaker sånn vi skulle ønske det. Matskepsis er fryktelig smittsomt – men heldigvis er matentusiasme også det! :-)

  • På direkte spørsmål er det ikke lov å lyve om hva som er i maten, men man kan unnlate fakta dersom det ikke etterspørres. Hvis ungen din finner spor av kokt gulrot i maten når du har sagt at det ikke er i, så vil hun ikke stole på deg neste gang, og sannsynligheten er stor for at entusiasmen rundt å prøve noe nytt minsker.

  • Er det enkelte grønnsaker ungene dine absolutt ikke liker? Mos dem inn i stapper og sauser og supper, bitte litt mer for hver gang, slik at de venner seg til smaken. Våre unger er generelt lite begeistret for grønnsaksgryter der alt er i biter, men etter en runde med stavmikseren blir alle happy.

  • Rødbeter gir rødt tiss og rød-rosa bæsj. Jeg har ikke møtt ett barn (eller én voksen for den del) som ikke synes at det er fascinerende. Og jo mer du spiser av det, dess mer farge. Hos oss snakker vi mer enn gjerne om tarmflora og sammenhengen mellom mat, bæsj og immunforsvar rundt kjøkkenbordet. For den som ikke har lest Sjarmen med tarmen eller fått med seg svenske Food Pharmacy – sjekk dem ut og bli inspirert til mer bæsjeprat med ungene! :-)

  • Snakk om hvor viktig det er for jorda, verdens befolkning, framtida og kroppen vår at vi spiser mer grønnsaker. Hvor viktig det er å produsere mat som ikke stjeler for mye drikkevann. Hvorfor vi må ha i oss jern og jod. Hvorfor kroppen blir så lykkelig av brokkoli og andre grønne grønnsaker. Fokuser på sterk og smart og sunn. Jeg har hørt noen foreldre fortelle at de er livredde for å snakke med barna, og da spesielt døtrene sine, om sunn mat. Men jeg tror på det motsatte. Grønnsaker, grove kornprodukter og gode fettkilder gjør både hode og kropp sterk og glad! Kunnskap om gode byggeklosser kan ikke gis for tidlig.

  • Vi serverer ikke saft, juice eller annen søt drikke til maten. Mange unger tyller da innpå med væske, noe som gjør at metthetsfølelsen kommer raskere og det ikke blir plass til skikkelig næring i de små magene. Server vann til maten, og oppfordre til å drikke mellom måltidene så man ikke går tørst til bords.

  • Frukt eller en sunn dessert er en fin avslutning på måltidet. En avokadokrem med raw kakao eller en rask is laget av frosne bær, en skje honning og litt havreyoghurt eller kokosmelk, for eksempel. La også “kosematen” som serveres med litt ekstra schwung være av det grønne, sunnere slaget innimellom.

  • La ungene bli med på matlagingen! Det er spennende å smake på mat man har laget selv og matkunnskap er en viktig del av oppdragelsen, spør du oss.

  • Smoothies med grønnsaker er gull på dager der det skal gå fort og grønnsaksinntaket har vært for lavt. I blant har vi til og med smoothies til middag – vel og merke proppet med rødbete, grønne blader, agurk, selleri, gurkemeie, ingefær og gulrot!

  • Lag fristende mat. Vi voksne lar oss inspirere av delikate retter i magasiner, på nett og på Insta – tenk at du skal friste ungene dine til å smake gjennom å servere mat som også frister øyet.

  • Gjør det til vane å servere noe grønt til alle måltider! Tenk på å få inn så mange av regnbuens farger i alt fra matpakken til frokosten. Ha gulrot i havregrøten, søtpotet og bønner i sjokoladekaka og lag brødskiver med avokadokrem og skivede jordbær. Nam!

Har du flere tips til hvordan man kan få unger mer glad i grønt? Send oss en mail, da vel! :-)

 Store fat med grønnsaker og selvlagde salater er fristende for både små og store! Og til den observante bloggleser – det er altså hjemmelaget kjøttfri tacosaus med masse grønnsaker i bakgrunnen :-D

Store fat med grønnsaker og selvlagde salater er fristende for både små og store! Og til den observante bloggleser – det er altså hjemmelaget kjøttfri tacosaus med masse grønnsaker i bakgrunnen :-D