Har du en sånn innerst i gryteskapet?

Har du en jerngryte stående innerst i kjøkkenskapet? I tilfelle er det på høy tid å tørke støvet av den! Slike gryter er en super kilde til jern, noe spesielt vi jenter og kvinner, ofte har for lite av i kroppen. Jern er et essensielt, altså livsviktig, næringsstoff som blant annet er nødvendig for transporten av oksygen i kroppen. I høst har derfor den gamle jerngryta til mamma og pappa virkelig fått kjørt seg her hjemme (vi har fått én av de to som de fikk to i bryllupsgave i 1977).

Det geniale med jerngryter er altså at jernet fra gryta går over i maten slik at du får i deg jern fra det du spiser. Grunnen til at brunost har vært en jernkilde er nemlig at den før ble kokt i jerngryte. Jo syrligere matretten er, eller jo lenger den får syde i gryta, dess mer jern frigjøres.

Men det er også mye annet bra med jerngryter og -panner. I et miljøperspektiv er det kanskje det beste redskapet du kan ha på kjøkkenet. Med riktig stell kan den nemlig vare for evig og alltid. (Se tips under). Slik sett er jo også jerngryta en veldig smart investering. Barnebarna dine kan faktisk arve den!

Jerngryta inneholder heller ingen nye, fancy belegg med skumle stoffer som kan gå over i maten. Jern leder også varme og krever ikke samme størrelse på platen – den steker jevnt uansett.

Og en ekstra bonus oppå der igjen: Jerngryta er et fantastisk treningsapparat! Den er tung og solid i seg selv, og kan være stand in for medisinballer og kettle bells i hjemmegymmen. We like! :-) Trenger du ekstra motstand er det bare å legge en kilo mel eller lignende i gryta før du løfter.

Her er noen tips for å stelle pent med jerngryta:

  1. Styr unna oppvaskmaskina og bruk kun vaskemiddel dersom det er HELT nødvendig. Skyll i varmt vann og bruk gryteskrubb, salt og natron i stedet. Eventuelt kan du koke opp vann og rikelig med salt for å få vekk svidde matrester. Synes du at gryta har tatt smak av forrige middag, så gi den et oppkok med kaffegrut og vann. Det tar vekk lukta.

  2. Tørk alltid godt etter bruk så den ikke ruster, og smør den inn en gang i mellom med matolje eller kokosolje.

 Jerngryta = trenings- og kjøkkenutstyr + kosttilskudd i ett. Snakk om bra kombo!

Jerngryta = trenings- og kjøkkenutstyr + kosttilskudd i ett. Snakk om bra kombo!

 Dette skal bli dagens “jern-middag”: Gresskarsuppe med røde linser, løk, hvitløk, gulrot, grønnkål, ingefær, appelsinskall, gurkemeie, allehånde, kanel, svart pepper og all spice. Alt går rett i gryta uten steking først, nå skal jeg bare helle over vann og småkoke til alt er mørt før jeg har i kokosmelk, moser med stavmikseren og smaker til med salt og evt. mer krydder. Nam!

Dette skal bli dagens “jern-middag”: Gresskarsuppe med røde linser, løk, hvitløk, gulrot, grønnkål, ingefær, appelsinskall, gurkemeie, allehånde, kanel, svart pepper og all spice. Alt går rett i gryta uten steking først, nå skal jeg bare helle over vann og småkoke til alt er mørt før jeg har i kokosmelk, moser med stavmikseren og smaker til med salt og evt. mer krydder. Nam!

 Sånn ble den etter stavmikserrunden – klarte å ta ett eneste kjapt og litt blurry bilde før alle kastet seg over den :-) Helt himmelsk god!

Sånn ble den etter stavmikserrunden – klarte å ta ett eneste kjapt og litt blurry bilde før alle kastet seg over den :-) Helt himmelsk god!

liv loftesnesComment