Hurra for EAT-rapporten – og torsdagspasta proppet med grønnsaker

De fleste vet det jo egentlig. At det er lurt å spise mye grønt og å kutte ned på kjøttet. Likevel mistenker jeg at enkelte satte koteletten i halsen da den nye rapporten fra Gunhild Stordalens EAT-Lancet Commission kom på (middags)bordet.

Den slår nemlig fast at vi, for å sikre sunn mat til jordens økende befolkning, globalt må halvere inntaket av rødt kjøtt og sukker – og at vi må spise dobbelt så mye nøtter, frukt, grønnsaker og belgfrukter.

Og det kan jo hende at vi burde lytte når til sammen 37 verdensledende forskere fra 16 land har jobbet med å finne en felles vitenskapelig konsensus om hva som er et sunt og bærekraftig kosthold, som samtidig vil gjøre det mulig å produsere nok sunn mat til å fø 10 milliarder mennesker innen 2050?

Selvfølgelig har kjøttlobbyen fått hetta og satt igang omfattende svertekampanjer for å hindre at folk skal la seg inspirere av “the planetary health diet”, som, i følge forskerne, vil føre til mindre forekomst av overvekt, fedme og livsstilssykdommer, redusert global oppvarming, minsket tap av biologisk mangfold, færre forstyrrelser av nitrogen- og fosforsykluser og lavere bruk av vann- og arealressurser.

What´s not to like, liksom? Men for å oppnå dette duger det ikke med én kjøttfri mandag innimellom. Eller sukkerfri januar, for den del.

Hvordan vi produserer maten vi spiser, og hva vi spiser, vil være avgjørende fremover. Og i dag er vi på ville veier.

Så blir bare spørsmålet: Er matvanene våre så viktige for oss at vi er villige til å ofre både oss selv og planeten for å beholde dem?

Selv kuttet vi ut kjøtt hjemme for mange år siden. I dag lever hele familien på et plantebasert kosthold – noe vi alle lever veldig godt med. Vi lærer og har lært veldig mye på veien, og prøver så godt vi kan å inkludere ny kunnskap hver gang det dukker opp. Og det er jo sånn cirka hele tiden :-)

På en dag som denne, synes jeg at det passer godt å dele en av familiens favorittmiddager, med både grønnsaker og linser. Bon appetit!

Torsdagspasta
1 -2 løk
2-3 hvitløksfedd
3 gulrøtter
2 selleristenger
Omtrent samme mengde som gulrøttene av andre grønnsaker som må brukes opp, feks kål, squash, kålrabi, myke tomater, brokkoli …
2 pakker hakkede tomater eller et stort glass med passata
Nesten like mye vann som hakkede tomater/passata (dvs ha vann i embalasjen, rist og bruk! Null matsvinn!)
1 glass tomatpuré (gjør det samme som over, fyll med vann, rist og ha i!)
100-150 g tørkede røde linser (eller grønne eller svarte om du har det liggende!)
2-3 ss grønnsaksbuljongpulver
Oregano, basilikum, salvie, rosmarin – bruk det du har av krydder, tørre eller friske urter.
Et raust dryss kanel (fordi det bruker bestemødrene på Sicilia i tomatsausen, og det blir knallgodt!)
Salt og pepper

Grovhakk løk, hvitløk, gulrøtter, selleristenger og andre grønnsaker du vil bruke. Ikke vær så nøye, du skal kjøre dem med stavmikser etterpå uansett!

Fres løken på svak varme i olje til den er glansfull og lekker, før du har i de andre grønnsakene og lar det hele surre i noen minutter. Skulle du ha en vinskvett-rest, så bruk den her! Ha i krydder, grønnsaksbuljong, linser, tomatpuré, hakkede tomater/passata og vann.

Kok opp under omrøring, skru ned varmen, ha på lokk og la det putre på lav varme i 10-15 min. Rør litt i gryta innimellom så det ikke svir seg, og ha i mer vann dersom det trengs.

Både linsene og grønnsakene skal fremdeles ha bitte litt tyggemotstand når du tar frem stavmikseren og kjører i vei. Smak til med krydder, pepper, salt og mer grønnsaksbuljong om det trengs.

Server med nykokt pasta – eller pastarestene fra i går for den del. Like godt begge deler! Og ikke glem å risle over raust med god ekstra virgin olivenolje og maldonsalt.

Men før du serverer, så gjem unna 1/4 av sausen (eller litt mer alt ettersom) slik at du har verdens beste pizzasaus (eller med litt koriander og chili-pimping tacosaus) klar, enten i kjøleskapet eller fryseren. Det er en grunn til at vi kaller det torsdagspasta – dette er både middag og food prep til fredagen i ett! :-)
Men altså, den passer alle dager i uka, så ingen grunn til å ikke teste den i helga! Kanskje pizza på fredag – og grønnsakslasagne på lørdag, for eksempel? Mmmm … :-)

Familiens favorittmiddag!

Familiens favorittmiddag!