Green goodness soup

Denne hadde vi nesten glemt. Den opprinnelige oppskriften var i den aller første boka vår, Kom i form med Yngvar, som vi ga ut i 2010, da eldstejenta var baby. Den gangen var suppa et fast inventar på menyen vår, for alle nybakte mødre og fedre digger jo kjappe middager man kan trylle frem i både blinde og ammetåke – og, ikke minst, etter en våkenatt eller tre. Og så, her om dagen, var det en dame på Instagram som hadde laget den og tagget Yngvar! Vi takker så mye for påminnelsen – og lover å ikke la den gå i glemmeboka igjen!

Vi ELSKER jo supper her i heimen – og kan også anbefale Fantorangen-suppa vår og denne supre kålsuppa fra Piemonte – men når det skal gå raskere enn raskest, slår denne det meste!

Denne Green goodness soup-versjonen har vi riktignok pimpet opp anno 2019, ved hjelp av våre gode venner herr spinat, luringene hvite bønner på pakke og mr. sitronjuice, uten at det går nevneverdig ut over tidsbruken. Suppa er slik blitt et enda mer næringrikt og komplett måltid som virkelig metter! Litt tilleggsfacts for den som er interessert: Erter er en superduper proteinkilde!

Du trenger:
1 pose frosne erter (320 g)
ca 9 dl vann
2-3 store never fersk spinat eller tilsvarende mengde grønnkål uten stilker
En pakke hvite bønner eller kikerter, avrent
3 hvitløksfedd
1 toppet ss grønnsaksbuljongpulver
En neve hakket frisk mynte, basilikum, salvie eller timian
1 pakke kokosmelk eller 2,5 dl kokos-og rapsfløte, havrefløte eller havremelk
Salt og pepper
Juice fra en halv sitron (C-vitamin gjør at kroppen lettere tar opp jernet i spinaten)

+ brød eller eventuelle rester av bønner, ris, kokt eller ovnsbakt potet, søtpotet eller andre grønnsaker fra i går

Slik gjør du:
Kok opp vannet og ha i buljong, erter, hvitløk, bønner og urter. Bruker du grønnkål i stedet for spinat har du i den også. Kok til ertene (og grønnkålen) er helt møre, det tar bare noen få minutter. (Men unn deg litte grann lenger koketid hvis du bruker grønnkål for at suppa skal bli helt jevn). Rør inn spinat med ei sleiv så den blir myk og faller sammen. Ha i kokos- eller havremelk, varm opp og kjør suppa helt jevn og grønn med stavmikser.

Tilpass eventuelt med litt mer vann og smak til med pepper, buljong eller salt. Skvis sitronjuice over suppa rett før servering og voíla: Green goodness soup som kan imponere hvem som helst med sin helt sinnsykt vakre farge og herlige smak!

Server med godt brød til, rester fra middagen i går eller ristede gresskarkjerner som garnering. Og ikke glem god ekstra virgin olivenolje eller en annen favorittolje på toppen, da! Det blir aldri feil! :-)

Varmende, mettende – og likevel en slags påminnelse om at etter vinter kommer vår!

Varmende, mettende – og likevel en slags påminnelse om at etter vinter kommer vår!