6 tips til snik-trening i hverdagen

Har du det for travelt til å trene, sa du? Den kan jeg kjenne meg igjen i! Men så var det alle de ti tusen fine tingene du får igjen for treningen, da. Som overskudd, energi, styrke, mer lykkefølelse, nye hjerneceller, stressreduksjon, betennelsesdempende effekt, sunnere tarmflora og alt det andre fantastiske som både er dokumentert av forskere – og, ikke minst, forgyller hverdagen og gjør deg enda bedre rustet til å møte den der travle hverdagen ...

Her er noen smarte tips for å snike inn mer trening i hverdagen:

  1. Legg lista lavt nok. Har du ikke trent på en stund eller har en veldig hektisk hverdag, så sats på 5 daglige minutter i stedet for å lage ambisiøse planer om times lange økter to-tre ganger i uka. Slik bygger du gode treningsvaner som du heller kan utvide når du først er kommet i gang. Bestem deg for ikke gi opp før du merker bedring i formen, som at du er blitt sterkere eller har fått mer overskudd. For da vil du ikke gi deg!

  2. Det viktigste når du skal begynne å trene er å lage gode treningsvaner og å rydde plass til trening i livet ditt. Bruk gjerne Yngvar-metoden: Når er det minst vrient for deg å få til trening? Blokk ut kalenderen eller bruk mobilalarmen. 5-10 minutter er alt du trenger. You can do it!

  3. Musikk, lydbok, podcaster, favoritt-tv-serien ... det er null problem å gjøre noe annet samtidig som du trener, så sant de ikke går utover kvaliteten på treningen. At tankene dine er et annet sted kan til og med gjøre at du du holder på litt lenger! Selv har vi drevet nyhetstrening i mange år: Trening foran skjermen mens vi oppdaterer oss på hva som har skjedd i verden – du får et av Yngvars supereffektive 5-minutters treningsprogrammer her :-)

  4. Hos oss har ungene førsteprioritet – uansett. Da vi var nye i foreldre-gamet hendte det at vi utsatte (les: droppet) trening, fordi vi heller ville bruke tiden sammen med barna våre. I dag vet vi at de to tingene er en perfekt match. Ta knebøy når du dytter ungene i huska, ta push ups på sandkassekanten … Her er det uendelig mange muligheter!

  5. Har du det fryktelig travelt? Da er det ekstra viktig å bevege seg litt for å senke skuldrene og få ut stress og gruff! Har du har noen minutter til overs kan du få unna en kjapp økt på et ledig møterom på jobben eller ute på plenen i lunsjpausen. Få med deg en kollega eller tre, så blir det lettere å gjennomføre! Før du vet ordet av det, er dere en hel gjeng.

  6. Kan du gå, sykle eller løpe til møter? Ha med joggesko i veska og bare gjør det! Nå er våren her og alt blir så mye enklere. Dagslys og sol kombinert med bevegelse er en uslåelig kombo!

Sånn går det … Etter 5 minutter på stuegulvet er både smil og svette på plass. Rett som det er blir det 10 minutter også!

Sånn går det … Etter 5 minutter på stuegulvet er både smil og svette på plass. Rett som det er blir det 10 minutter også!