Vegansk pizza

Fast dialog når vi henter i barnehagen den siste dagen i uka:
– Hvilken dag er det i dag? spør vi voksne.
– Fredag!
– Hva skal vi ha til middag?
– Pizza!!! roper 3-åringen frydefullt.
For nesten like sikkert som at “etter regn, kommer sol”, er det pizza til middag på fredager her hjemme. Så sant vi ikke er i tacohjørnet, for det hender, men da blir det pizza på lørdagen i stedet.

Da de første melkefrie ostene begynte å dukke opp for en tid tilbake, begynte vi å bruke dem på pizzaene våre. Det var en tilvenning i starten, for de smelter ikke helt på samme måte som tradisjonell ost. Men de plantebaserte ostene blir stadig bedre, og i dag foretrekker jeg faktisk veganske oster fremfor vanlige. Det er vel som med alt annet: en vanesak. Plantebaserte oster er blitt smaken av ost for meg nå.

Forrige helg serverte jeg vegansk pizza til noen venner av oss som aldri hadde prøvd vegansk ost før – og ingen kommenterte osten, de ville bare ha mer pizza :-) Så da tenker jeg at den besto testen.

Så – hva trenger du for å lage en god vegansk pizza?

Ikke spesielt mye annet enn hva du trenger for å lage din “vanlige” pizza:

1) En god, halvgrov og smidig deig av sammalt spelt, havre og kanskje rester av grøt i kjøleskapet. Jeg har ikke laget en eneste pizza uten grov bunn siden 1990-tallet, så for meg er det ikke hjemmelagd pizza om det ikke er litt struktur i den knasende, sprø bunnen. Har du alltid laget loffdeig, og har lyst å gjøre pizzaen din litt sunnere, så begynn gradvis med å ha litt havregryn i deigen, og å erstatte hvetemel med en blanding av finmalt og fint, sammalt spelt. Jeg pleier bare å vann på fingrene og klaske deigen utover bakepapiret, for da er det gjort på no time.

2) En herlig tomatsaus. Ofte bruker vi restene av sausen til denne supergode torsdagspastaen på pizzaen – og denne nye varianten vil også funke utmerket. Det er uhyre praktisk, for da har vi den allerede klar til bruk i kjøleskapet. Men når vi ikke har den, lager vi heller en fersk tomatsaus – som virkelig er superrask å slenge sammen:

2-minutters pizzasaus
1 pakke hakkede tomater + bittelitt vann for å skylle ut alt av tomater i pakken
1-2 hvitløksfedd presset med hvitløkspresse eller fin-finhakket
1 neve friske urter, finhakket eller et 1-2 ts tørket pizzakrydder (oregano, basilikum, timian, rosmarin).
salt og pepper
Eventuelt en pakke med ferdigkokte linser (for mer protein!)

Klipp opp pakken(e), bland alt sammen, smør på pizzaleiven din. Enklere blir det ikke! Et lite tips om de hakkede tomatene ikke er av de solmodne, søte, så ha i en ts kokosblomstsukker eller to også :-)

3) Fristende topping!
Vegansk ost – jeg foretrekker høvlede skiver eller selvrevet Synnøve Finden Vegan, men mange av de ferdigrevne er også gode. Jeg har hørt om folk som kjører den veganske osten med havremelk/ havrefløte og evt. næringsgjær i kjøkkenmaskin før de smører det hele utover pizzaen, da det visstnok skal gjøre at osten oppleves enda mer som den vanlige melkebaserte, men ettersom jeg er av den utålmodige typen, og er blitt skikkelig glad i den veganske osten, har jeg aldri kommet meg til å prøve dette. Men sikkert verdt et forsøk.
Tørket oregano eller basilikum
Evt. sopp, purreløk, paprika og squash i tynne skiver drysset med salt og pepper, veganske kjøttboller, oliven eller strimlet vegansk “kjøttpålegg”.

4) Ekstra godsaker til servering:
Deilig ekstra virgin olivenolje, Maldonsalt og grovmalt pepper er alltid bankers på bordet.
Men ofte har vi også:
Pesto
Granateple, rips eller balsamico
Friske urter eller ruccola
Bønner/kikerter
Oliven
Finsnittet kål eller fenikkel med olje, eddik, salt og pepper
Næringsgjær eller no parm-parmesan

Plantebasert pizza, anyone?

Plantebasert pizza, anyone?