Gylne granolaklumper

Muligens et litt pussig navn, men vi fant ikke noen bedre beskrivelse på disse knasende sprø og ganske så sunne herlighetene som det er så lett å bli avhengig av. Dette er en superenkel oppskrift som vi lager hver gang vi har tre brune bananer liggende som bare ber om å få komme til nytte og glede. Jeg er spesielt glad i å lage granolaklumper på søndagskvelden, for det fyller kjøkkenet med en sånn herlig duft, og så vet jeg at vi får en god start på mandagen og uka.

IMG_8058-1100x1100.jpg

Her er oppskriften:

1 kopp hasselnøtter eller mandler 1 kopp valnøtter eller pekannøtter 1 kopp gresskarkjerner 1 kopp solsikkekjerner 1 kopp chiafrø eller linfrø 2 kopper store eller små havregryn 3 godt modne bananer 3 ss tahini eller nøttesmør 2 ss honning eller lønnesirup 1-2 ts vaniljepulver eller kanel (kan sløyfes)

Sett ovnen på 150-160 grader. Mos bananene godt med tahini/nøttesmør og honning/lønnesirup i en stor bolle. Jeg bruker en stavmikser til dette, men har du litt tålmodighet er det null problem å mose for hånd med en gaffel eller lignende. Rør så inn alt det tørre med ei sleiv eller en slikkepott til alt er blandet. Bre blandingen over på et bakepapirkledd stekebrett. Sett i ovnen og bak granolaen i cirka en halvtime (kommer litt an på ovnen) til klumpene er blitt gylne og fine. Rør i blandingen og del opp i biter/klumper innimellom mens den baker, så den ikke svir. Jeg liker veldig godt å ha litt størrelse på klumpene, da det gjør at jeg kan ha dem med litt a la energibarer i matboksen til jentene og spise dem som snacks i hånda når jeg trenger et raskt mellommåltid. Men de blir ofte bitte litt seige inni da (noe jeg liker) – med mindre biter knaser de enda mer og er lettere å bruke som vanlig granola. En smakssak, med andre ord – prøv begge deler! La blandingen avkjøles før du tar den over på glass eller i en lufttett boks. Skulle granolaklumpene av en eller annen grunn ikke være sprø nok etter avkjøling, så baker du dem bare videre i 10-15 minutter til på lav temperatur.

* Bruk en kopp eller et krus du synes har passe størrelse– vi bruker alltid en av Mummikoppene våre. Er bananene veldig store, så bruk toppede kopper av ingrediensene eller hiv oppi en liten kopp med revet kokos eller ekstra nøtter.

* Har du lyst, kan du tilsette rosiner eller gojibær i blandingen når den er ferdig avkjølt. Og hvis du vil eksperimentere – tilsett en halv kopp kakaopulver (gjerne raw) i blandingen før baking eller prøv gulrotkake-komboen av et par revne gulrøtter, malt kanel, ingefær og kardemomme. Jeg har også, med hell, tilsatt det tørre innholdet i et par teposer med gurkemeie- og chai i granolablandingen, så det er uendelig med smakstilsetnings-muligheter her. Men sikkert greit å prøve grunnoppskriften en gang eller to først:-)