Knekkebrød

Hjemmelaget, skikkelig grov og deilig bakst er en av tingene jeg ofte savner når jeg er på reise. Heldigvis, for det var grunnen til at jeg fikk denne supergode knekkebrødoppskriften i hendene. Da vi for litt siden var i Spania på treningscamp, kom jeg nemlig i prat med fine Sigrunn fra Kristiansand, som (med rette) snakket så varmt om disse sprø herlighetene hun pleier å lage. Hun var så snill og sendte meg oppskriften, og jeg har laget dem flere ganger allerede. Da Yngvar kom hjem i dag tidlig etter 9 dager i Hellas på enda en treningsreise, fikk han disse til frokost av oss jentene. Populært! :-)

IMG_1206-1100x825.jpg

 

Grove knekkebrød 3 dl sammalt rugmel 3 dl store havregryn 1 dl sesamfrø 1 dl solsikkefrø 1 dl gresskarkjerner 2 dl hakkede valnøtter 1 dl knuste linfrø 1 dl chiafrø 1 ts salt 1 ts bakepulver 1-2 ts honning Ca 7 - 8 dl farris/vann

 

Bland først ut honning i litt lunkent vann før du tilsetter resten av vannet/farrisen. Bland deretter alle ingrediensene godt sammen. (Du behøver ikke i mikser, bruk en bolle og rør med sleiv). La stå ca 10-15 min. Deigen skal være litt bløt.

Fordel jevnt utover med en slikkepott eller fuktede hender på 2 bakebrett. Bruk varmluft, 160-180 grader, litt avhengig av ovnen. Etter ca 30 min. tar du brettene ut og ruter opp 4x3 ruter  (eller annen ønsket størrelse) med pizzahjul. La brettene bytte plass i ovnen, og stek i nye 30-40 min.

Reguler evt. varmen. Når de er brune og fine tar du ut brettene og snur knekkebrødene opp ned for å få de ekstra sprø og gode. De kan gjerne stå enda 30-40 min, evt. med døra på gløtt, men skru ned varmen til 140-150 grader.

Sjekk at de er helt tørre og sprø før du tar dem ut, du kan også la dem stå i ovnen til de er kalde.

Oppbevar i boks, ikke plast. En gammel julekakeboks fra loftet som ikke er for "julete" er perfekt!

Tips: Det er lurt å åpne ovnsdøra 3-4 ganger under stekingen for å få ut dampen.

Pst! Dette er knekkebrødene jeg la ut på instagram (@livloft), for å tipse om lunsjfavoritten min for tiden. Prøv dem med tahini (eller nøttesmør), banan og havsalt – gjerne satt sammen som en knekkebrød-sandwich. Nam!