Nyhetstrening

For et par vintre tilbake, etter noen uker med ufyselig vær, mye innetid og lite overskudd, kom min bedre halvdel og jeg på det geniale: Nyhetstrening. Konseptet er enkelt. Et par tre kvelder i uka – alt etter om de siste dagene har hatt rom (tid) for annen trening eller ei, så legger vi oss på rygg og mage, og setter i gang med en kjapp og intensiv treningsøkt i det nyhetene begynner om kvelden. Det gjelder å gi alt.  

Og så konkurrerer vi. Om å bli rødest i ansiktet, mest svett og mest andpusten. Klokka på skjermen går, vi skifter øvelse hvert minutt. Planke, rygghev, armhevinger, mageøvelser, roing… Noen ganger bruker vi bare kroppsvekt, andre ganger strikk og tau. Hei, hvor det går! I løpet av tiden vi har oppdatert oss på det som har skjedd på nyhetsfronten, eller i hvert fall hovedsakene, har vi hatt en super miniøkt, og er blitt litt sterkere, muligens litt klokere på verden, og utvilsomt mye gladere i kroppen. Vi har gjort noe morsomt (og slitsomt) sammen –uten å ha beveget oss vekk fra verken stuegulvet eller skjermen. Barnevakt er heller ikke nødvendig – en meget praktisk detalj for oss småbarnsforeldre.

 

Nå har jo det å prioritere trening, å unne seg litt egentid og å komme seg ut i frisk luft flere poenger i seg selv. Og dette er på ingen måte en oppfordring til mer tv-titting, bare så det er sagt. Men jeg mistenker at du, som vi, noen dager bare ikke kan sette treningen først, uansett hvor godt den gjør oss. Og da gjelder det å sette den innimellom – litt stykkevis og delt, så det ikke blir til at du setter den sist, og det ikke blir noe trening i det hele tatt.

 

Etter en hektisk dag kan veien til treningssenteret eller marka virke uoverkommelig lang. Men det er langt kortere fra sofaen til litt trening på gulvet. Og derfra har du en kjapp snarvei til mer energi! Vi digger styrkeøvelser uten vekter fordi fordi de kan gjøres når som helst, hvor som helst – og ikke minst akkurat når det passer deg. For eksempel til nyhetene.

Men altså – det er jo stas å komme seg ut på trening sammen også, da :-)