Nyhetstrening

I ettermiddag er Yngvar invitert til både NRK Alltid Nyheter og Debatten på NRK1 for å snakke om hvorfor trening og vektreduksjon faktisk er to sider av samme sak. Jo visst forbrenner man mer når man trener, men viktigst er det at trening gjør en sterkere, mer motivert for og bedre rustet til å ta grep om kostholdet – som jo utvilsomt spiller den største rollen når man ønsker å gå ned i vekt. Påstandene enkelte har kommet med denne uka om at det er uetisk å oppfordre folk til å trene i tillegg – det er han – og selvfølgelig jeg også – sterkt uenig i. Men nok om det.

Yngvars løpeturer til og fra Marienlyst/NRK i dag fikk meg til å tenke på et av våre aller beste triks for å få mer trening inn i hverdagen. For et par vintre tilbake, etter noen uker med ufyselig vær, mye innetid og lite overskudd, kom min bedre halvdel og jeg på det (i null beskjedenhet) geniale: Nyhetstrening :-D

Konseptet er enkelt. Et par tre kvelder i uka – alt etter om de siste dagene har hatt rom (tid) for annen trening eller ei, så legger vi oss på rygg og mage, og setter i gang med en kjapp og intensiv treningsøkt i det nyhetene begynner om kvelden. Det gjelder å gi alt.  

Og så konkurrerer vi. Om å bli rødest i ansiktet, mest svett og mest andpusten. Klokka på skjermen går, vi skifter øvelse hvert minutt. Planke, rygghev, armhevinger, mageøvelser, roing… Noen ganger bruker vi bare kroppsvekt, andre ganger strikk og tau. Hei, hvor det går!

I løpet av tiden vi har oppdatert oss på det som har skjedd på nyhetsfronten, eller i hvert fall hovedsakene, har vi hatt en super miniøkt, og er blitt litt sterkere, muligens litt klokere på verden, og utvilsomt mye gladere i kroppen. Vi har gjort noe morsomt (og slitsomt) sammen –uten å ha beveget oss vekk fra verken stuegulvet eller skjermen. Barnevakt er heller ikke nødvendig – en meget praktisk detalj for oss småbarnsforeldre.

Nå har jo det å prioritere trening, å unne seg litt egentid og å komme seg ut i frisk luft flere poenger i seg selv. Og dette er på ingen måte en oppfordring til mer tv-titting, bare så det er sagt. Men jeg mistenker at du, som vi, noen dager bare ikke kan sette treningen først, uansett hvor godt den gjør oss. Og da gjelder det å sette den innimellom – litt stykkevis og delt, så det ikke blir til at du setter den sist, og det ikke blir noe trening i det hele tatt. Dette er også hovedbudskapet i den nye boka vår, Kom i form – med minst mulig innsats, der vi har laget drøssevis med 5-minutters treningsøkter som kan gjøres når som helst, hvor som helst – og gjerne foran skjermen – eller radioen.

Etter en hektisk dag kan veien til treningssenteret eller marka virke uoverkommelig lang. Men det er langt kortere fra sofaen til litt trening på gulvet. Og derfra har du en kjapp snarvei til mer energi! Vi digger styrkeøvelser uten vekter fordi fordi de kan gjøres når som helst, hvor som helst – og ikke minst akkurat når det passer deg. For eksempel til nyhetene. 

Hal i og dra! Har du et håndkle, så har du alt du trenger til denne øvelsen!

Hal i og dra! Har du et håndkle, så har du alt du trenger til denne øvelsen!

Bildene er hentet fra boka vår,  Kom i form med minst mulig innsats . Bildene er tatt av Astrid Waller.

Bildene er hentet fra boka vår, Kom i form med minst mulig innsats. Bildene er tatt av Astrid Waller.