Ovnsbakte grønnsaker med halloumi

Ovnsbakte grønnsaker med halloumi er en middagsvinner her i huset. Store som små er hekta på denne enkle retten som praktisk talt lager seg selv, og den er blitt et fast innslag på ukemenyen vår. Vi tar alltid bare de grønnsakene vi har i kjøleskapet, for så å si alt kan brukes. Søtpoteter, poteter, kålrabi, sopp, brokkoli, gulrøtter, hjertesalat delt i fire, purre, løk, tomater, squash .... bring it on! Med unntak av agurk, vil jeg tro, men det sier seg kanskje selv :-) Noen ganger bytter vi ut halloumien med feta. Da er kalamataoliven et must til og jeg drysser alltid litt oregano over mens jeg lukker øynene, snuser inn den deilige duften av sol og Hellas).

IMG_6211-1100x1100.jpg

Andre ganger knuser vi noen egg med litt pepper og maldonsalt på toppen rett før grønnsakene er klare. Eller dryssser gresskarkjerner og revet sitrusskall på toppen.

Og så hender det at jeg bare ovnsbaker grønnsakene alene og bruker dem som tilbehør til feks fisk, som fyll i omeletter eller matmuffins – eller jeg moser dem til suppe sammen med litt kokosmelk og grønnsaksbuljong. De er også RÅGODE kalde eller lunkne i en salat med feks svart ris eller quinoa, bønner og bønnespirer. Nam!

Uansett, fremgangsmåten er som sagt enkel:

Del opp grønnsakene dine i munnfullstore biter eller fine stykker og staver (bruker du økologiske grønnsaker, så skrubb dem godt og behold skallet på!) og krydre raust med rosmarin, paprikapulver, kanel, havsalt og chilipulver eller pepper etter smak. Denne krydderblandingen er bare superdeilig og løfter retten til himmels, spør du meg. Risle godt med olivenolje over. Sett grønnsakene i ovnen, ca 160 grader. Rør om et par ganger underveis så de blir jevnt stekt.

Når kjøkkenet begynner å lukte vidunderlig og grønnsakene er i ferd med å bli klare, toppes herligheten med halloumi og gjerne noen gode olivener og noen egg (eller hva det nå er du vil ha på) de siste 10 minuttene i ovnen. Server med (gjerne rester av) quinoa, fullkornris eller linser, friske, oppdelte grønnsaker og bønner. Server med god olivenolje på toppen.

Enkelt, kjapt og supergodt!

 

Tips: Bruk kun stilkene på brokkolien og blomkålen i denne retten, så har du ferdige buketter i kjøleskapet til middagen i morgen – eller til power-smoothiesen, kanskje? Vi damper noen ganger brokkolibukettene og har som tilbehør slik som på bildet, da 2-åringen er helt vill etter "bobobobb" :-)