Smarte søndagsvaner

Det er slett ikke alltid vi får det til. Men NÅR vi gjør det, er det ufattelig deilig med sånne lange, fine søndager der vi, i tillegg til å nyte følelsen av fri og å kunne gjøre det vi vil, i et behagelig, hyggelig tempo forbereder oss på uka som kommer.  

Noen gjør seg mandagsklare ved å gå gjennom avtalene i kalenderen, svare på jobbmailer, rydde og ordne i huset, planlegge garderoben for uka som kommer, sove litt ekstra, lese og ta en mental timeout, besøke venner og familie eller å dra på søndagstur. Og selvfølgelig tusen andre ting.

Her i huset liker vi spesielt godt å bruke litt av søndagen på å planlegge ukas middager. Vi er over snittet opptatt av mat, og elsker å prøve nye oppskrifter, så det er sjelden akutt mangel på middagsideer hos oss. Men når man kommer skrubbsulten hjem om ettermiddagen, er det ikke noe stas å oppdage at man mangler flere av ingrediensene til det man har lyst til å lage. Eller at det vil ta så pass lang tid å lage maten, at det trolig blir Ragnarok-aktige tilstander grunnet lavt blodsukker.

I blant gjør vi ikke annet enn å tenke igjennom hva vi tror at både store og små vil får lyst til å spise i løpet av uka. Vi titter litt i en kokebok eller tre, og lager handleliste eller tar en bestilling på matkasse eller matvarelevering. Men noen ganger bruker vi også deler av søndagen på å lage sunn og god «ferdigmat» til ukemiddagene som kommer.

Vi er veldig glad i belgfrukter, og rett som det er legger vi i bløt ulike bønner i løpet av helgen, og koker dem søndag kveld slik at vi alltid har det for hånden i løpet av uka. Vi liker også å lage en ekstra stor og god middag på søndagen, slik at det er rester til både mandag og tirsdag. Å ha ferdiglaget, sunn og god middag som det bare tar minutter å varme opp eller å «oppdatere», gir oss en skikkelig flying start i begynnelsen av uka!

Her er et eksempel på en ukemeny hos oss:

Mandag: Rester etter søndag + eventuelt en frisk salat og nykokt pasta til, alt etter hva og hvor mye mat som er igjen etter i går. Middag på 15 minutter er perfekt på en mandag!

Tirsdag: Ovnsbakt eller kokt fisk med poteter og dampede grønnsaker med Rørossmør. Kanskje med flatbrød til, slik vi spiste i barndommen. Eller middagsfavoritter «regnbuefisk» – laks med råkostsalat, bønner og brokkoli.

Onsdag: Hvis det er igjen kraft fra fisken fra i går, fiskesuppe tilsatt grønnsaker og ekstra fisk. Ellers en grønnsaksuppe med bønner og linser og surdeigsbrød til. Elsker surdeigsbrødet fra Godt brød, men har også begynt å bake surdeigsbrød selv i helgen og det holder seg ferskt leeenge. Blir fortsatt like gledelig overrasket over at det hever seg og blir så luftig og godt helt uten tilsatt gjær! Onsdag er også en dag vi gjerne henter noe fra fryseren.

Torsdag: Pasta med tomat- og linsesaus, toppet med god olivenolje og et tonn med parmesan. Gjerne Veggis bolognese. Salat eller oppskårne grønnsaker på et fat som store og små kan snackse på før og under maten. Fredag: Pizza med resten av tomatsausen/bolognesen fra i går og masse ost og oregano på toppen + hele familiens 5-minutters favorittsalat ved siden av: finstrimlet kål (rød eller grønn eller hodekål), raspet eple, eplecidereddik, god olivenolje, salt og pepper. (Eventuelt toppet med gresskarkjerner eller nøtter tørristet i stekepannen).

Lørdag: Taco med fisk eller Oumph, bønner, avocado, salsa og grønnsaker.

Søndag: Ovnsbakte søtpoteter og andre grønnsaker med halloumi, oliven og solsikkekjerner med quinoa eller ris. Vi elsker å krydre grønnsakene med kanel, rosmarin, paprikapulver, salt og pepper, risle olivenolje over og å ha halloumi, oliven og solsikkeolje på toppen rett før grønnsakene er ferdige. SÅ godt!

Det er utrolig fint å legge seg om kvelden og vite at man har gjort noen små grep for at spesielt mandagen, men også resten av uka, skal gå litt enklere, sunnere og mindre stressende for seg enn den hadde gjort uten. Og så er det jo også slik at hvis man ikke rekker det på søndagen, så går det veldig bra å planlegge og å gjøre slike forberedelser på både mandags- og tirsdagskvelden også

Liv

18.jpg

LagreLagre