Smoothie med rødbete

Oh, what a beautiful morning! Fargen kan minne om en sjokkrosa sakkosekk fra 80-tallet, men her er det null nasty ingredienser! Og den er SÅ god! Rødbeter er en superduper kilde til jern, rå ingefær gir tarmfloraen en boost, avokado er gull for vintertørr hud, og bringebær er proppet med antioksidanter, i tillegg til at de er rike på c-vitaminer, magnesium og kalium. Blant annet. Da en god venn av oss skulle overraske kona med en sunn start på 40-årsdagen hennes, spurte han om en oppskrift fra oss. Og da fikk han denne. 1 pose frosne bringebær (alle bær funker strengt tatt, men skal du servere den uten å nevne rødbeter, så velg bær som ikke får folk til å stusse :-))

1 banan2 dl eplejuice2 dl vann1 rødbete1 avokado1 god klump med fersk ingefær

Kjør alt i en blender til en jevn smoothie. Enkelt og greit! Vi bruker økologiske ingredienser slik at vi slipper å skrelle verken ingefæren eller rødbeten. Vi bare skrubber og vasker veldig godt, skjærer vekk topp og tupp på rødbeten og fjerner det som ikke ser bra ut på ingefæren med en teskje. Server med havregryn eller granola til, når vi ikke lager selv (veldig enkelt, kommer tilbake til det senere!), bruker vi alltid en fra Berit Nordstrand. Veldig kjapp og supergod frokost. Og ungene digger at man tisser rødt etterpå. Bare husk å si ifra i barnehagen …

Tips:

Begynn med en liten rødbete og en liten klump ingefær i starten om du ikke er vant til grønnsaker i smoothie. Etter hvert kan du også ha i squash, spinat, gulrot, agurk, tomater, selleristang, søtpotet …. I den på bildet har jeg lurt inn en stor neve spinat og en halv squash. Bruk det du har for hånden i grønnsaksskuffen. Men dropper du avokado, så ha i en neve nøtter, litt nøttesmør/tahini eller en dæsj god ektra virgin olivenolje, kokosolje eller en annen bra olje. Liker du den tykkere, så halver væsken. Du kan også ha i litt havregryn og gjøre den mer kremet med litt kefir eller yoghurt.

10.jpg
11.jpg