Sunn bursdagsfrokostkake!

Det er snart bursdagsfeiring hos oss, og her i huset betyr det enten havrekanelsnurrer, avokado- og limekake eller iskake til frokost. Ingenting er bedre enn når sunt og søtt går hånd i hånd, og alle kan gafle innpå uten at blodsukkeret løper løpsk! Bursdagsbarnet har enda noen dagers betenkningstid, men det kan godt hende det blir denne her isdronningen av en kake, som er så frisk og søt og god at den passer perfekt – selv på en hutrende februarmorgen. Inspirasjonen er hentet fra Green Kitchen Stories.

BUNN:

300 gram lett ristede nøtter og frø – solsikke, gresskar, mandler, valnøtter … det du har i skapet. 10-15 tørkede dadler, fiken eller aprikoser 2 ss kokosolje 1/2 ts havsalt noen skjeer kokende vann (til deigen går sammen)

FYLL:

250-300 g frosne eller friske bær (for en enda sunnere vri – erstatt noen av bærene med litt spinat, gulrot eller rødbete. Sistnevnte gir sjokkrosa og veldig kul kake!) saften fra 1/2 sitron eller 1 lime 1-2 ts vaniljepulver cirka 1 dl honning, agave- eller lønnesirup – eller etter smak 500 g gresk yoghurt

PYNT:

Ekstra bær til å drysse over Kjør bunnen i en kjøkkenmaskin til en kornete masse. Fint med litt grov konsistens. Trykk deigen ut i en kakeform og sett i kjøleskapet mens du lager fyllet på samme måte. Hell over bunnen. Dryss bær på toppen og trykk dem lett ned i fyllet. Frys i 1-2 timer (kommer an på om du bruker frosne eller friske bær). Skal du spise den til frokost, så sett alarmen ekstra tidlig på slik at den kan tine cirka 20 minutter på kjøkkenbenken før servering. Nam!

619450922886048.rBE1NntdXPDbFtyrnlaN_height640.png
MATA Design StudioComment