Sunn, FANTASTISK frokost på 1-2-3

Det er bare å ta en titt på Instagram, så er det ingen tvil om at frokosten er blitt trendy. Og det er jo bra på mange vis. Vi har jo i alle år hørt hvor smart det er å spise en solid frokost slik at man har noe å «gå på» utover dagen, og at det er til frokosten man skal spise som en konge. Her er en supergod, sunn og kjapp frokost som er så enkel at du til og med klarer å lage den FØR du har fått i deg den første koppen med kaffe. (Hvis det skulle være noe poeng i det, da – kaffe er både sunt og deilig. Så first things first her i huset i hvert fall).  

Uansett –

denne grøten, i en eller annen variant, er en av familiens favorittfrokoster. Den er næringsrik, nydelig og mettende – og den perfekte start på dagen. Hvis vi har rester etter quinoaen eller bygg-gryn fra gårdagens middag, slenger vi dem oppi. Noen ganger har vi også i chiafrø eller knuste nøtter og frø. Litt most banan, kokt gulrot eller søtpotet i gir en søtere variant, kokosmelk gir en litt mer eksotisk start på dagen, mens et par never spinat og en kjapp runde med stavmikseren gir en grønn og skjønn Hulken-grøt. Jeg har også most inn kokte, lyse bønner (både kikerter og smørbønner) og det smaker kjempegodt det også! Grenseløst god grøt, med andre ord

I mange år trodde jeg at jeg ikke kunne starte dagen med grøt fordi jeg ble så fort sulten igjen. Men det var før vi, inspirert av Green Kitchen Stories, hadde egg i frokostgrøten. Og før du rynker på nesa – prøv! Det blir IKKE sånn eggerøre-aktig og guffent, eggene gir derimot grøten en myk fløyelkonsistens som får meg til å lengte etter frokost når jeg skal legge meg om kvelden. Vi orker aldri å måle opp om morgenen, så dette er en cirka-oppskrift. Ha bare i mer havregryn om den blir for tynn eller mer væske om du liker den tjukkere. Easy-peasy!

14.jpg

Havregrøt med egg

2 øko-egg
100-150 g havregryn
ca 4 dl havremelk, mylk eller H-melk
ca 2 ½ dl vann
½ ts (eller mer) vaniljepulver
En klype havsalt

Knus eggene i en kjele, visp godt sammen. Ha i og rør sammen resten av ingrediensene. La koke opp mens du rører nå og da, skru ned varmen og la småputre i noen få minutter til du har en tjukk og kremet grøt. Tilsett eventuelt mer væske eller havregryn. Server med en god topping – se under!

Tips! For å makse næringsopptaket – legg havren i bløt i melk og vann over natten, visp inn eggene om morgenen og gi et raskt oppkok.

For eksempel: Banan, cashewnøtter, tahini, kokosflak og honning. Hjemmelaget sjokoladepålegg uten hvitt sukker og annet tull, frukt, nøtter og frø. Tahini, eple, gojibær og frø (kan bli en fin kanin!) Kanel, tahini (kalsiumbombe!) og kokosblomstsukker. En klatt yoghurt naturell, avokado i skiver, friske eller frosne bær, litt honning og chiafrø på toppen. Hakket frukt (evt. tørket), meierismør og tørr-ristede gresskarkjerner (rist i noen minutter i en stekepanne uten fett). Raspet eple, kokosolje og kardemomme. Raw kakaopulver, lønnesirup, chiafrø og nøttesmør. Kanskje unødvendig å si at vi er glad i gode toppinger. Men altså – denne grøten er så god at den også klarer seg fint alene eller bare med en smørklatt på toppen.

Liv

15.jpg
16.jpg