Verdens beste popcorn

Før var det gullrekka. Nå er det to ting som virkelig gir meg den frydefulle, magiske, «tid for å senke skuldrene-følelsen» av FREDAG og helg:  

1) Lukten av nybakt pizza som fyller huset etter jobb (kommer tilbake til oppskriften på vår favoritt om ikke lenge).

2) Popcorn! Etter å ha testet eks antall ulike smaksvarianter, fra salt til søtt til syrlig og sterkt, så har vi landet på denne oppskriften, som for oss slår alle andre.

Lenge var popcorn forbundet med lukten av kinosal og barnebursdager på 80-tallet. Litt for mye smør og litt for mye salt, og ikke noe tull. En traust og litt gammeldags snacks, rett og slett. Ikke noe feil med det, men popcorn har et enormt mye større potensiale!

I dag finnes det ganske mange gode kjøpe-popcornvarianter der ute. Særlig engelskmennene kan kunsten å putte interessante smaker oppi en liten, dyr, kult innpakket pakke popcorn. Jeg har til og med fått tak i supergode sør-koreanske chilipopcorn her i Oslo! Men det er veldig enkelt, mye rimeligere og, ikke minst, gøy for både store og små å poppe selv. Vi har en gryte med glasslokk – og ungene elsker å sitte og se og høre på de søte små kornene som hopper og spretter i gryta. Vi bruker alltid lav varme, det er sunnest, og vi slipper brente popcorn, men man må selvfølgelig passe godt på at ingen brenner seg, for det blir jo varmt!

Det er mange fine ting med popcorn. Den nøytrale smaken, for eksempel. Du kan tilsette trøffelsalt, chili, matcha-te, parmesan, sjokolade eller hvitløkspulver – og alt blir like godt. Popcorn har også et høyt innhold av sunne antioksidanter, såkalte polyfenoler, som visstnok kan være med på å redusere risikoen for hjertesykdom, kreft, og andre sykdommer.

At popcorn som er dynget med salt, sukker, dårlig fett og alskens tilsetninger ikke akkurat er helsemat, sier seg vel selv. Men lager du popcornen, og ikke minst toppingen, din selv, så vet du akkurat hva som er i – og du bestemmer selv hvor sunn den skal være. Nok prat. Let´s make it pop!

Pop popcorn som anvist på pakken – eller ha i nok olje (alt fra kokosolje, Berit Nordstrand-allroundolje, raps- og olivenolje til Rørossmør funker bra) til at hele bunnen av en gryte blir blank. Skru på lav varme, ha i 3-4 popcorn og vent til de er poppet før du tilsetter så mye popcorn at det såvidt dekker bunnen. Husk lokk! Pop til du kan telle til 8 mellom poppene, da er de klare.

Topping:2-3 ss extra virgin kokosnøttolje4 ss godt peanøttsmør (eller 3 ss peanøttsmør + 1 ss av kalsiumbomba tahini)2 ss kokosblomstsukker1 ss lønnesirupMaldonsalt og vaniljepulver etter smak og behag

Rør alle ingrediensene til dressingen sammen til en saus over svært lav varme, og hell over de nypoppede popcornene. Rør godt så alle popcornene dekkes. Smak til med ekstra salt om nødvendig. Nam!

31.jpg
MATA Design StudioComment